לפני זמן מה העליתי מאמר על "קאיטוש המכשף" מאת יאנוש קורצ'ק. לקוראים המבוגרים מו?כ?ר ספר זה בוודאי בשם "יותם הקסם". אחת התגובות הייתה של השחקן איתי שגב, שבעבר העלה הצגה בעקבות ספר זה. בתחקיר שערך לצורך ההצגה, תחקיר שהפך למסע מרתק, הוא פגש אנשים שהיו בילדותם בבית היתומים של קורצ'ק. בין הדברים המופלאים ששמע מהם, סיפרו לו גם פרט לכאורה שולי - שהסיפור האהוב עליהם ביותר היה "החתול במגפיים".
החתול במגפיים... שפירסם שארל פרו הצרפתי... כל כך מתאים לקורצ'ק ולגישה שלו. קודם כל - הסיפור מלא בהומור ובשמחת חיים, שקשה למצוא כמותם בסיפוריהם חמורי הסבר של האחים גרים הגרמנים. ובעוד שבסיפורי האחים גרים מועלות על נס התמימות והצייתנות, הרי שבסיפור הזה, החתול של בן הטוחן כובש את ליבנו כשהוא מצליח לשטות באצילים, במלך, במכשף רב העוצמה והטיפש ("אתה מסוגל גם להפוך לעכבר?"); מפגין ערמומיות, תחמנות, משקר בלי להניד עפעף, מביים טביעה בנהר; מנצל לטובתו את להיטותם של האיכרים להיות כנועים למישהו ואת החשיבות שמייחסים האצילים לגינוני הכבוד המגוחכים.
את כל אלה אפשר לראות בבירור בספריו של קורצ'ק. בכתביו הוא מביע התנגדות נחרצת לחינוך הילדים לתמימות, לצייתנות ול-"להיות ילד טוב". בספרו "הנער העקשני" הוא עושה הקשר ברור בין היותו של לואי פסטר נער עקשני ומרדני, לבין היותו בבגרותו מדען פורץ דרך ומגלה החיידקים. וב- "ילד הטרקלין", יצירה מלאת זעם וייאוש, הוא שם ללעג ולקלס את שביעות הרצון העצמית של גורמים רבי-עוצמה וריקניים, את החינוך להליכה בתלם, את הכניעות והערצת העוצמה מצד העניים.
ב-"כיצד לאהוב ילדים" יוצא קורצ'ק באופן נחרץ נגד חינוך המושתת על הנחות יסוד שאין להן שחר. מחנכים היוצאים מנקודת הנחה שהילד צריך להיות תמים וטהור, שהילד חייב לתת כבוד למבוגר ללא קשר לאופיו ולמאפייניו של אותו מבוגר - עלולים להביא לכך שהילד אכן ינסה להתאים את עצמו להנחות אלה, בין אם מתוך רצון להיות "ילד טוב", או בין אם בשל רצון להיחשב ככזה. "זה הפקיד המתחנף של מחר" כותב קורצ'ק.
ואם יורשה לי להוסיף - לא רק הפקיד המתחנף, גם המנהל הניזון מחנופה, גם הוא תוצר של ההנחה שאלה הם סדרי העולם; שיש שתי אפשרויות בחיים: להיות חזק ומנצל או להיות חלש ומנוצל. התחנפויות או התנפחויות.
יש והחתול במגפיים שבתוכנו מצליח למצוא פרצות בעולם הנוקשה הזה, להתגנב ולהשתחל דרכן. אין זו דרכו של ילד הטרקלין, המטיח עצמו במלוא העוצמה בקירות העולם שהוא מתעב. ומשתי הדרכים שלעיל שונה בתכלית השינוי הדרך שמציע קורצ'ק ב-"כיצד לאהוב ילדים".
על הדרך הזאת - בדיון הבא.
שמי ליאור, ואני מורה מוסמך, מומחה לליקויי קריאה, בעל תואר שני (לשון עברית עם התמחות בליקויי קריאה), בעל תואר ראשון (לשון עברית והיסטוריה של המזרח התיכון), בעל ניסיון רב בהכנה לבגרות ובעל ניסיון רב בעבודה עם לקויי למידה ועם לקויי קשב וריכוז.